Workshops Duits

 
Afbeelding invoegen
 
 
 
 
11.15-12.15 uur
 
 
102 Neue Kontakte 7e editie onderbouw in vogelvlucht
Shirley Steinvoort en Lisa Reitz | Projectleiders Duits
De nieuwe onderbouweditie van Neue Kontakte is gearriveerd! In deze workshop nemen wij u in vogelvlucht mee langs de belangrijkste vernieuwingen. Maak kennis met onder andere de nieuwe Sprachmittel, de activerende opdrachten in de Spielkarten en de mogelijkheden voor gepersonaliseerd leren. 
De vraag die centraal staat in deze workshop is: hoe zet u het lesmateriaal naar uw eigen hand, zodat u het beste uit uw leerlingen kunt halen op een manier die bij u past.
 

 
103 TrabiTour 2e editie Tweede Fase: Erlebe die Abwechslung
Antje van der Tak | Projectleider Duits
Bij het ontwikkelen van de nieuwe editie van TrabiTour is een gevarieerde en plezierige les Duits altijd het uitgangspunt geweest. U ziet het vanaf de allereerste pagina: veel verschillende opdrachtvormen, voldoende variatie in vaardigheden en natuurlijk onderwerpen waarmee TrabiTour - gelukkig maar - helemaal TrabiTour blijft. Ook nu natuurlijk weer veel aandacht voor Landeskunde, het kroonjuweel van TrabiTour. Dat komt overal in terug: leesteksten, luisterfragmenten (Das Lied!), video's en meer. TrabiTour heeft als doel dat leerlingen niet alleen goed Duits leren, maar ook de cultuur(verschillen!) leren kennen. Ook gepersonaliseerd lesgeven wordt met de nieuwe TrabiTour mogelijk, met adaptief lesmateriaal bij de onderdelen Grammatik en Lesen. En in het nieuwe onderdeel Strategietraining Lesen oefenen leerlingen met vraagstellingen en woorden die straks veel voorkomen in het Examen. Ervaar in deze workshop: TrabiTour bringt Schwung in Ihren Unterricht!


 
104 Im Gespräch mit Neue Kontakte
Ingrid Noteltiers | docent en eindredacteur Neue Kontakte
Jessica Verkerk-Schneider | Auteur Neue Kontakte
Duits leren is pas echt zinvol als je het ook echt kunt gebruiken. Daarom staat spreken centraal in de nieuwe editie van Neue Kontakte onderbouw. Maak kennis met het neue Sprechen: geen vaste, voorgekookte zinnen, maar praktische, losse bouwstenen die leerlingen naar hun eigen hand kunnen zetten. Geen schrijflijnen, maar direct aan de slag. Een flexibele kern, aangevuld met activerende extra opdrachten, voorbereiding op het Goethe-examen en spreektoetsen in plaats van kennistoetsen. In deze workshop gaan we uitgebreid in op de mogelijkheden die Neue Kontakte biedt voor spreekvaardigheid.   

Afbeelding invoegen
 
105 Samen leren, samen leven!
Esther Janssen | Docent en eindredacteur TrabiTour onderbouw
Op het Vathorst College gaan ze natuurlijk ook voor bovengemiddelde resultaten en mooie diploma’s. Maar dat is niet alles, ze gaan ook voor een persoonlijke ontwikkeling waarin de leerling zichzelf leert kennen. Via de pijler Zelfverantwoordelijk Leren worden de leerlingen begeleid en leren ze om aan het roer te staan van hun eigen leerproces. Esther Janssen, docent op het Vathorst College eindredacteur van TrabiTour onderbouw vertelt waarom het Vathorst College een voorbeeld voor de toekomst is en hoe ze hun onderwijs inrichten.

Afbeelding invoegen
 
106 Lies ab und zu!
Anne van den Hul | Docent en auteur TrabiTour Tweede Fase
Scholen beslissen zelf in hoeverre literatuur onderdeel vormt van de lessen Duits. Maar bepaalde vragen blijven: Welke literaire teksten zijn geschikt om in de Tweede Fase aan bod te laten komen? Hoe kan ik als docent goed omgaan met het verschil tussen havo en vwo? Op welke manier kan literatuur het beste getoetst worden? Hoe kunnen we vakoverstijgend met literaire begrippen omgaan? En hoe laten we leerlingen met plezier lezen? Deze workshop biedt op basis van boven genoemde vragen ideeën om het leesplezier van de leerlingen centraal te stellen. 


 
101 Slim Stampen
Hedderik van Rijn | (Adjunct) Professor Rijksuniversiteit Groningen
De MVT-methodes van Noordhoff Uitgevers bevatten het unieke leer- en overhoorprogramma Slim stampen, ontwikkeld door de Rijksuniversiteit Groningen. Slim stampen is een adaptief overhoorprogramma dat zich aanpast aan de kennis en vaardigheden van de leerling. Wetenschappelijk bewezen: leerlingen die leren met Slim stampen scoren 2 punten hoger op een kennistoets! In deze workshop is de bedenker van Slim stampen aan het woord: Hedderik van Rijn van de Rijksuniversiteit Groningen 

Afbeelding invoegen
 
117 Doeltaal…, hoe maak je daar een leertaal van?
Sebastiaan Dönszelmann | Vakdidacticus moderne vreemde talen
De doeltaal in de mvt-les gebruiken, dat helpt je leerlingen bij het leren, toch? We denken het allemaal. Maar uit onderzoek blijkt dat de alleen met de inzet van de doeltaal als instructietaal bijna niet geleerd wordt, zelfs niet als de leerlingen hun docent prima begrijpen. Wat is er dan precies nodig opdat onze leerlingen wel leren? Het ‘Duurzaam Doeltaal’-promotieonderzoek van Sebastiaan Dönszelmann geeft antwoord op die vraag. 
In deze training:
  • maakt u kennis met de door Sebastiaan Dönszelmann ontwikkelde doeltaaldidactiek;
  • ziet u good practice videofragmenten;
  • krijgt u resultaten van een effectstudie naar doeltaaldidactiek te zien;
  • maakt u een start met het werken aan uw eigen doeltaalvaardigheden. 
 
Afbeelding invoegen
 
 
Heeft u uw keuze gemaakt? Meld u dan nu aan