Workshops Frans


Afbeelding invoegen
 
 
 
 
11.15-12.15 uur

 
111 Frans is dramatisch
Lisette Boersma-Weijmans | Docent Frans
Hoe kunt u dramatechnieken gebruiken om leerlingen te laten oefenen met de getallen, spreekvaardigheid en grammatica? In dit atelier komen drama, groepsvorming en het vak Frans samen! Dit zorgt ervoor dat uw leerlingen als groep hechter worden, terwijl ze Frans leren! 
Tijdens het atelier komt u in aanraking met spelvormen die u gelijk de volgende dag in de praktijk kunt brengen.
 
Afbeelding invoegen
 
112 Gepersonaliseerd leren met de nieuwe Grandes Lignes 5e editie Tweede Fase 
Marije Jansen en Richard Hendriks | Docenten en auteurs Grandes Lignes
Onderwijs op maat met gepersonaliseerde leerroutes. Met de nieuwe Grandes Lignes 5e editie Tweede Fase kan het! In het online lesmateriaal zijn binnen de paragrafen leerroutes verwerkt: leerlingen krijgen extra opdrachten of uitleg of extra uitdaging waar nodig. Bovendien hebben we uitgebreide feedback toegevoegd, waarmee de leerlingen hun eigen antwoorden kunnen verbeteren. 
In dit atelier maakt u kennis met de nieuwe editie en laten we u zien hoe de gepersonaliseerde leerroutes werken.  

Afbeelding invoegen
 
113 Frans, het leukste vak op aarde!
Jouke Brouwer | Docent en auteur Grandes Lignes
Als docent Frans weet je natuurlijk dat dit zo is. Maar hoe denken leerlingen over ons vak? Wanneer vinden zij ons vak ook geweldig? Welke overwegingen spelen een rol bij het kiezen van Frans in de bovenbouw? En in hoeverre kunnen we dit positief beïnvloeden? In deze workshop staan deze vragen centraal. Jouke Brouwer las een aantal meesterwerken uit de beïnvloedingsliteratuur en koppelt inzichten hieruit aan didactische werkvormen, onder andere uit Grandes Lignes.

Afbeelding invoegen
101 Slim Stampen
Hedderik van Rijn | (Adjunct) Professor Rijksuniversiteit Groningen
De MVT-methodes van Noordhoff Uitgevers bevatten het unieke leer- en overhoorprogramma Slim stampen, ontwikkeld door de Rijksuniversiteit Groningen. Slim stampen is een adaptief overhoorprogramma dat zich aanpast aan de kennis en vaardigheden van de leerling. Wetenschappelijk bewezen: leerlingen die leren met Slim stampen scoren 2 punten hoger op een kennistoets! In deze workshop is de bedenker van Slim stampen aan het woord: Hedderik van Rijn van de Rijksuniversiteit Groningen 
Afbeelding invoegen
 
117 Doeltaal…, hoe maak je daar een leertaal van?
Sebastiaan Dönszelmann | Vakdidacticus moderne vreemde talen
De doeltaal in de mvt-les gebruiken, dat helpt je leerlingen bij het leren, toch? We denken het allemaal. Maar uit onderzoek blijkt dat de alleen met de inzet van de doeltaal als instructietaal bijna niet geleerd wordt, zelfs niet als de leerlingen hun docent prima begrijpen. Wat is er dan precies nodig opdat onze leerlingen wel leren? Het ‘Duurzaam Doeltaal’-promotieonderzoek van Sebastiaan Dönszelmann geeft antwoord op die vraag. 
In deze training:
  • maakt u kennis met de door Sebastiaan Dönszelmann ontwikkelde doeltaaldidactiek;
  • ziet u good practice videofragmenten;
  • krijgt u resultaten van een effectstudie naar doeltaaldidactiek te zien;
  • maakt u een start met het werken aan uw eigen doeltaalvaardigheden
 
Afbeelding invoegen
 
 
Heeft u uw keuze gemaakt? Meld u dan nu aan