Workshops Nederlands


Afbeelding invoegen
 
 
 
 
11.15-12.15 uur
 
 
107 Nieuw Nederlands 6e editie onderbouw
Rosie van Veen | Uitgever Nieuw Nederlands
Een persoonlijke leerroute voor iedere leerling. Tandje erbij als iets meteen lukt, of toch nog maar even herhalen? Dit kan met Nieuw Nederlands 6e editie, dankzij de adaptieve leerroutes, feedback, video-uitleg en extra oefenmateriaal. Natuurlijk is Nieuw Nederlands nog steeds afgestemd op de Referentieniveaus en herkent u direct de vertrouwde, glasheldere structuur. Daarbinnen hebben we ruimte gemaakt voor lesmateriaal op maat én voor verrassende variatie. 
In deze workshop maakt u kennis met de nieuwe editie en is er gelegenheid om met de uitgever in gesprek te gaan.

Afbeelding invoegen
 
108 Hip Hop Holland
Anne Sollie | Taalkundige gespecialiseerd in straattaal en rap
Nederlandse les door gezamenlijk rapteksten te luisteren, analyseren en schrijven. Spelen met taal is een essentieel onderdeel van hiphopmuziek. Door gebruik van creatieve woordgrappen, bevatten teksten vaak een dubbele betekenislaag of een originele twist. Deze vorm van taalspel heeft opvallend veel overeenkomsten met de klassieke poëzie, zowel op het gebied van taalkundige kwaliteit als techniek. Deze workshop is geen les ‘rapper worden’, maar geeft je handvatten om rapmuziek onderdeel te maken van je les. 

Afbeelding invoegenbron: Dana Romina Tietjen
 
109 Dat is goed fout!
Roos de Bruyn | Taaladviseur van het Genootschap Onze Taal
Zijn de fouten in Het schoolbestuur heeft haar plannen bekend gemaakt minder erg dan die in Me moeder betaald de kaartjes? Hoe weten we dat? 
Daarnaast besteden we aandacht aan de meestgestelde vragen over het Nederlands, zoals:
  • Wat is juist: ik ga er van uit, ik ga ervan uit of ik ga ervanuit?
  • Is het Ik geef hen een uitbrander of Ik geef hun een uitbrander?
  • Is ging of gingen juist in Een aantal collega’s ging/gingen op cursus?
Deze workshop wordt deels gegeven in quizvorm. De winnaar van de quiz ontvangt een exemplaar van de Taal-top-100, de honderd meestgestelde vragen over het Nederlands.

Afbeelding invoegen
 
110 Van het schoolvak Nederlands naar taalvaardige studenten
Judith Meijer | Docent communicatie en taalbeheersing aan de NHL Hogeschool
Tekstanalyse, teksten schrijven, literatuur, presenteren, voorbereiden op het eindexamen. Docenten Nederlands doen er alles aan om leerlingen klaar te stomen voor hun studieloopbaan. Toch gebeurt er iets geks: hogescholen en universiteiten klagen al jaren over de achterblijvende taalvaardigheid van de student. Wat blijft er over van alle onderdelen van het schoolvak Nederlands wanneer uw leerling gaat studeren? In deze workshop kijken we door de ogen van de student: wat heeft de student nodig om taalvaardig te worden?
Deze workshop is met name geschikt voor docenten die lesgeven in havo/vwo bovenbouw.

Afbeelding invoegen
 
Heeft u uw keuze gemaakt? Meld u dan nu aan